Drakenei

SF & Fantasy en dan nog wat…

  • De shop

  • Schrijf je in en ontvang een email bij iedere update van het blog. Vul hieronder je email in.

    Doe mee met 1 andere volger

  • De Tijden

    februari 2010
    M D W D V Z Z
        Mrt »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
  • Ontvoering

    Het boek.

    Outline van het verhaal.

    1. De verteller vertelt
    2. Terug in de tijd, het begin
    3. Een paar weken later
    4. Nog wat later
    5. De dode
    6. De verdwijning
    7. Het stopt
    8. De speciale inspecteur
    9. Intermezzo
    10. De vergadering
  • Gratis hosting!

    Ben je een webmaster en geïnteresseerd in een gratis hosting package, host je site dan bij 000webhost.com, goede service, veel voordelen en absoluut gratis (je kunt later ook upgraden naar betalend voor nog meer).
    Ik heb er zelf twee websites: rol.be en dekeerschieter.be. Je kunt er eens een kijkje nemen om te zien hoe het er uitziet.

    Registeer en krijg dit gratis:
    • 1500 MB disk space
    • 100 GB data transfer
    • PHP en MySQL support zonder restricties
    • cPanel control panel
    • Website Builder
    • Geen advertising! Behalve as je er je eigen domein opzet (zoals ik), dan krijg je een zeer kleine banner in de rechter benedenhoek.

    Registreer hier:
    000webhost.com

Het spiegelei

Posted by Dr. D. U. Iveltje op 18/02/2010


Het idee

Origineel

Je kunt in een spiegel stappen, willekeurig welke – als ie maar groot genoeg is om erdoor te kunnen, maar alleen ’s nachts tussen 12 en 6, en alleen bij volle of nieuwe maan. Als je er in stapt, komt je spiegelbeeld er uit. Dat wil zeggen dat je afhankelijk bent van je spiegelbeeld om er weer uit te raken, want enkel degene die aan onze kant zit, kan een spiegelbeeld doen verschijnen. Dus als je spiegelbeeld ’t hier leuker vindt dan in de spiegel, dan ben je gezien.

Variatie

  • Er zijn maar een beperkt aantal spiegels waarbij dat kan.
  • De spiegels zijn niet echt spiegels, maar doorgangsportalen, een nalatenschap van:
    • een vroegere beschaving – technisch of magisch. Als ’t technisch is moeten we eigenlijk wel bedenken waarom ’t alleen kan bij volle of nieuwe maan des nachts.
    • buitenaardse bezoekers die ze hier nagelaten hebben toen ze nog op bezoek kwamen. Die zijn nu of uitgestorven, of ze hebben geen interesse meer, of ze mogen niet meer komen, of…
  • De doorgangsportalen zijn quasi onverwoestbaar, maar bezitten een aantal behoorlijk vreemde eigenschappen – technisch of magisch (of misschien wel beide).
  • De doorgangsportalen geven toegang tot andere planeten, tot parallelle universa, …
  • Het zijn geen doorgangsportalen, maar een soort machines of magische levensvormen die een virtueel universum creëren, naargelang de wensen of de persoonlijkheid van degene die erdoor stapt. Ook het onbewuste kan een rol spelen in de wereld die gecreëerd wordt. Als ’t machines zijn, kunnen die hier ook weer achtergelaten zijn door ET of door vroegere beschavingen. In ’t geval van magische levensvormen zijn ze misschien hierheen gehaald in lang vervlogen tijden, door krachtige magiërs. Misschien zijn ze daar ook bijlange niet gelukkig mee, en zijn ze behoorlijk boosaardig geworden. Of het zijn overlevenden uit tijden toen de magie nog bestond in onze wereld.
  • De spiegels zijn niet echt spiegels, maar een soort tijdmachines.
    • Enkel de spiegels in spiegelland zijn dat.
    • Je kunt bepalen naar welke tijd je gaat, maar daar kun je maar één keer naartoe.
    • Je kunt niet bepalen wanneerheen je gaat (een nieuwe technische term 🙂 ), dat doet de spiegel voor jou.
  • Je kunt door iedere spiegel, maar niet iedereen kan dat doen.

Wat kunnen we er mee aanvangen?

Spiegelbeeldpersonen en dergelijke

  • Spiegelbeeldpersonen zijn hele aparte karakters, lang niet noodzakelijk hetzelfde als hun evenknie in de werkelijke wereld (ze zouden dus best kunnen omgekocht worden en heel gewetenloos zijn, of juist erg gewetensvol, terwijl het origineel een schurk is).
  • Spiegelbeelden kunnen vanalles doen in hun wereld, zolang we niet voor een spiegel gaan staan. Op dat moment moeten zij er natuurlijk ook zijn. Een gevangene zou moeten zoeken naar een manier om die oermagie van de spiegel te verbreken, om weer vrij te komen.
  • Een ander idee is dat als je voor een min of meer reflecterend object gaat staan (een venster bijvoorbeeld), dat de spiegelpersoon gesplitst wordt in 2 wazige helften, één die spiegelbeeld moet spelen en één die verder kan doen met wat ie bezig was, maar dan met
    een serieuze handicap (de helft van haar kracht, bijvoorbeeld, ook de helft van magische krachten). Meerdere echte spiegels echter zorgen voor een tijdelijke vermenigvuldiging van de spiegelpersoon (10 spiegels rondom u leveren dus 10 spiegelpersonen op, elk in zijn eigen spiegel, maar dus ook 10 keer de oorspronkelijke kracht, zolang de 10 spiegelbeelden blijven bestaan).
  • Spiegelbeelden zouden kunnen pijn hebben als ze een vervormd beeld moeten tonen (prima voor martelingen, een toertje door een spiegelpaleis 🙂 ).
  • Misschien ben je ook wel onsterfelijk in de spiegel, maar als je spiegelbeeld sterft in de echte wereld, dan kom je er nooit meer uit, natuurlijk.
    • Zo zou je misschien nog wel kunnen een reeds lang dood gewaand persoon kunnen gaan spreken in de spiegel, omdat het niet de persoon zelf was die gestorven is, maar zijn spiegelbeeld. Hij was bijvoorbeeld een machtig tovenaar die als eerste het geheim van de spiegel heeft ontdekt, maar zijn spiegelbeeld is hier de pijp uitgegaan tijdens een toverduel.
    • Of de machtige tovenares werd vergiftigd door de boze tovenaar, die overal de plak wil zwaaien, omdat ze het geheim van zijn macht kent. Ze overleeft het echter lang genoeg, dankzij haar kennis en krachten, om in een spiegel te verdwijnen. Haar spiegelbeeld sterft hier dan aan de vergiftiging. Voor ze verdwijnt laat ze echter een aantal aanwijzingen na voor de heldin die de zaak moet rechttrekken. Een deel van ’t boek kan dan gaan over de zoektocht naar die aanwijzingen, en natuurlijk heeft dat slecht karakter van een tovenaar daar lucht van gekregen. Uiteindelijk gaat de heldin de spiegel in, maar dan moet ze er natuurlijk weer uitraken, wat dankzij de bemoeienissen van de tovenaar niet van een leien dakje loopt. Misschien moet ze wel een heel groot offer brengen om er weer uit te raken en de wereld te redden van de ondergang. En als we ’t echt tragisch willen houden, dan zal niemand ooit weten wat ze gedaan heeft, en is ’t voor haar back to normal na het avontuur (ze zit misschien wel in een gekkenhuis, omdat ze de magie ontdekt heeft, en zo onverstandig is geweest om te proberen mensen ervan te overtuigen dat magie echt is).
  • Vampieren zijn ontsnapte spiegelbeelden. Ze zijn in principe onsterfelijk, maar hebben wel bloed nodig om voort te bestaan in deze wereld. Ze hebben vanzelfsprekend geen spiegelbeeld, want dat zijn ze zelf. Het origineel kan hier ook nog rondlopen, en heeft in dat geval ook geen spiegelbeeld meer (aangezien dat ontsnapt is uit de spiegel). Meestal is dat erg lang geleden en is het origineel al lang dood (misschien zelfs vermoord door zijn spiegelbeeld?).

De gevangenis

  • Het zou bijvoorbeeld kunnen gebruikt worden door een slecht karakter als een soort magische gevangenis. Hij steekt de argeloze tegenstanders in de spiegel, en geeft het spiegelbeeld een beloning als ze maar uit de buurt van spiegels blijven op de nachten met volle en geen maan.
  • Sommige machtige magiërs zijn toch uit de spiegel geraakt na de dood van hun spiegelbeeld. Ze hebben nu geen spiegelbeeld meer (the stuff of legends), maar zijn voor de rest zo normaal als een magiër maar zijn kan.
  • Gevangenen van de spiegel ontsnappen met hulp van buitenaf.
    • Het spiegelbeeld wordt gevangen genomen en op het juiste moment voor de spiegel gebracht.
    • Het is bijna dag, het leger van de boze tovenaar komt er aan, maar de gevangene is om één of andere reden niet uit de spiegel te krijgen. Dan komt iemand met het briljante idee om de ene spiegel te breken, een groot stuk, en veel kleintjes. Op die manier wordt de gevangene vermenigvuldigt in de spiegel, en daarmee ook zijn toverkracht. Dat zorgt ervoor dat ie er dan toch net op tijd uitgeraakt.
    • Er is een bondgenootschap met het spiegelleger van de boze tovenaar. Dat is gesloten door de gevangene, die besloten had zijn tijd niet te verdoen toen hij daar toch zat. De bruten uit de echte wereld blijken in de spiegelwereld bijzonder beschaafd te zijn.

Het portaal naar een andere wereld of dimensie

Als de spiegel een portaal is, zouden machtige families daar al generaties gebruik van gemaakt kunnen hebben, om hun macht te behouden. Ze halen technologie of toverij uit de andere wereld om hun medemensen onder de duim te houden. Dat geheim wordt ofwel ontdekt, ofwel krijgt een lid van de familie last van zijn geweten.

Niet iedereen kan door de spiegel

  • Enkel mensen met praktisch zuiver elfenbloed kunnen dat. De elfen zijn lang geleden volkomen opgegaan in de mensheid, maar soms, door het willekeurig spel van de genen worden genetisch zuivere elfen geboren. Die verschillen qua uiterlijk niet van gewone mensen. Ze zijn echter altijd zeer tot hypergevoelig, en doorgaans (maar niet altijd) behoorlijk intelligent. Ze zijn ook bijlange niet altijd de goedheid zelve, zoals je van klassieke elfen misschien verwacht.
  • Er is een geheim genootschap dat jonge kinderen die door spiegels kunnen ontvoert. Zo kan het verhaal beginnen met de kidnapping van een baby. Door alle miserie valt de relatie tussen vader en moeder uiteen. De moeder geeft niet op, en gaat zelf op zoek naar haar kind (met hulp van ???). Op die manier ontdekt ze dat genootschap. Uiteindelijk blijkt echter dat het kind de vervulling is van een lang geleden gedane voorspelling, de redder in nood voor de verschrikkelijke tijden die er aan komen, of reeds bezig zijn. Er zijn een aantal mogelijke pistes te bedenken:
    • De vader is zelf zo’n ontvoerd kind, en moest een kind verwekken bij die specifieke vrouw, vanwege die eeuwenoude voorspelling.
    • De vader is zelf zo’n ontvoerd kind, en werkte mee aan de ontvoering van zijn baby. Daarna pleegt hij zelfmoord omdat hij het verdriet van zijn vrouw niet kan verwerken.
    • De vader hielp mee aan de ontvoering, en verdwijnt vervolgens zelf spoorloos.
    • De vader geraakt verslaafd aan drank. Tot zijn vrouw hem komt vertellen dat hun kind nog leeft, waarna hij meedoet aan de speurtocht. Als hij zelf een ontvoerd kind geweest is, heeft hij nuttige kennis omtrent dat geheim genootschap.
    • Er zijn 2 genootschappen, een goeie en een slechte. Het kind is in handen van de slechterikken.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: